CO-CREATIE

DE-LIVING Antwerpen

2015-2018

Ontwerp en begeleiding van het co-creatietraject van het innovatietraject ‘DE-LIVING’ waarbij een alternatieve woonvorm voor mensen in de 2e levenshelft centraal staat. Symbiosis vzw staat in voor de zoektocht naar geschikte locaties die voldoen aan de basiscriteria waar ze een baken kunnen neerzetten voor een groep van een 25tal bewoners.

Alles gebeurt in samenwerking met de lokale overheden, architect, bouwaannemer en toekomstige bewoners zelf. Samen met Spotted Zebrascollega An Baert trekt Iris Catteeuw de groepsvorming van een toekomstige bewonersgroep.

Noordzuidverbinding Limburg

2017

Co-creatie en informatiemoment in verkenningsfase. 
Op 19 september konden omwonenden en geïnteresseerden terecht in Houthalen-Helchteren met vragen, opmerkingen en bedenkingen. Voor wie meer diepgaand wou mee-denken was er een denktafel later op de avond. Daar kwam zowel het vernieuwde stappenplan voor complexe projecten als frisse of nieuwe invalshoeken aan bod.

De bedoeling was om het kluwen van expertises, procedures, stellingen en tegenargumenten samen te ontwarren. Aan deze avond ging een participatieve agendasetting via sociale media en webtool vooraf.

K-R8: minder file, meer ruimte

2017

Verkenningsfase complex project in de regio Kortrijk. Samen met Createlli stonden we in voor de participatie in de verkenningsfase van het K-R8 project. Door onze online bevraging en 4 dialoogmarkten in Kortrijk, Kuurne, Harelbeke en Zwevegem wilden meer dan 3.000 mensen meedenken over verkeer, mobiliteit en hun omgeving.

De agendasetting gebeurt participatief, zowel via de webtool als via sociale media. Als co-creatieve werkvormen maakten we gebruik van kaarten, pingpong life grafieken en filmpjes. Dit is een project in opdracht van AWV, het departement Omgeving, intercommunale Leiedal en de lokale overheden.

Straatdiners Amsterdam

2015-2016

Storytelling @tafel en in straatverhalenatlas.
Kronieken, vertelsels, herinneringen, anekdotes, een journaal of relaas: een mens zit vol verhalen. De gelegenheid om deze verhalen te delen met mensen uit je eigen buurt, is niet zo snel voorhanden. Om die verhalen niet te laten verloren gaan, is er het jaarlijkse ‘streetdiners’.

Via een website met simpel stappenplan, worden mensen gestimuleerd er zelf één te organiseren. Via instagram en fb delen mensen hun straatverhalen. Via een straatverhalenatlas ontstaat een kaart die meer vertelt dan de dingen die aanwezig zijn.

Zaventem aan zet

2016

Zaventem aan zet is een traject van de gemeente samen ontworpen met Glassroots om met bewoners co-creatief na te denken over gemeentelijk beleid. Codecrea begeleidde daarin het thema ruimte ‘Beter een goede buur dan een ver familielid.

Maar kennen we onze buren?’ en en het thema wonen onder titel ‘Hoe lang blijven open en oma lang(er) in hun (t)huis wonen?’. De besproken projecten werden ondertekend in een ‘wijkovereenkomst’.

Accosite Leuven

2014-2015

De Accosite in Leuven stond jarenlang leeg. Na hevig buurtprotest haakte de eerste ontwikkelaar af. Project2 en BUUR pakten het anders aan. In samenwerking met Levuur en Codecrea organiseerden ze voor buurtbewoners twee intensieve co-creatieworkshops.

De uitkomst was een ontwerp met drie langwerpige volumes voor studenten-, assistentie- en gezinswoningen met tussendoor plekjes en doorgang voor de buurt.

Co-creatie met kinderen: speelplek
(Gebiedsvisie Oudenaarde/Maarkedal)

Dialoogmarkt K-R8 Kuurne 20 nov 2017
i.s.m. Createlli
Pingpong Life grafiek, Infographics & dieper doorgaan op de kaart (recept interactief moment Noordzuidverbinding Limburg (i.s.m. Createlli)

De instrumentenkoffer of co-creatiekit

Omdat we ons vakgebied kennen, kunnen we het ook weer loslaten. Onze ambitie ligt niet bij de productie van een eindrapport of vooraf gebetonneerd eindresultaat. Betrokken stakeholders primeren. Dat vereist werkvormen op mensenmaat en soms kinderformaat en niet van de ‘usual suspects’.

De ene werkvorm zorgt bv. dat iedereen aan het woord komt, de andere wakkert discussie aan of doet ons het denkproces van de andere ontdekken.

Kortom, co-creatie vergt voor ons eerst de inhoud en context scherp krijgen, en dan pas onze co-creatiekit aanspreken om een passende werkvorm (bv. prototyping, service design, pecha kucha, open space, Gibson, Charette, Playmobil/Lego spelelementen,…) Voor ons geen schroeven indraaien met een aardappelmesje, maar doordacht maatwerk.

Pas op helemaal op het eind ons zorgen maken over wat in de gebruiksaanwijzing moet (bv. online pre-campagne om betrokkenheid te verhogen, omkadering met posters, infographics, grafisch facilitator, interactieve kaarten).